Tja!

2008-07-13, 17:45:16 / Kategori: Allmänt
Ska berätta lite vad jag gjort idag, vaknade vid 10 på morgonen för Kevin ringde & väckte..det var bussstrejk så han hamnade i Töre dom körde inte till Haparanda..
Då frågade jag Tomi om han kunde köra, och de kunde han så snäll som han är.

Ja iallafall sen när vi hämtat Kevin for vi till Jani, hans föräldrar hade köpt kebab tallrik och så käkade vi det då :)

Efter en stund for jag hem var tvungen att gå ut med huunnden ni vet, så jag och frida gick en snabbis i riekkola men fort bort därifrån eftersom myggen var helt galna!..skönt att åka till sthlm där dom inte trivs ;) wiii

Ja nu sitter jag bara & chillar.

Här har ni nåt att läsa, speciellt Haparandabor som dricker för ofta, varje vecka nästan varje dag? usch..vad slitna ni måset känna er =) Jag har också supit jätte mycket/ofta osv, men nu har jag börjat bli less & tänka på att jag inte fan vill bli alkoholist.Det är så jävla lätt att bli det när man super hela tiden..så här läs och lär ;D


Alkoholism innebär att man är sjukligt beroende av alkohol. Med alkoholmissbruk avses att man (kontinuerligt eller periodvis) dricker så mycket att man bryter mot sociala normer och drabbas av kroppsliga, psykiska eller sociala komplikationer. Alkoholmissbruk kan alltså betraktas som ett förstadium till alkoholberoende.

Alkoholism är en komplicerad sjukdom och det finns ingen direkt förklaring hur den uppkommer. Det är en fråga om ett samspel mellan arv och miljö, där samhällets alkoholtradition och alkoholpolitik spelar en väsentlig roll.

Om man har en nära släkting som är alkoholist har man i genomsnitt sju gånger högre risk att drabbas. Cirka var fjärde alkoholist har en far eller mor som också är alkoholmissbrukare. Men det behöver inte vara ärftliga orsaker utan kan också bero på familjeförhållanden och den sociala miljön man växer upp i.

Vad kännetecknar alkoholism.


De vanligaste och mest karakterisiska symtomen är bl.a. ökad tolerans, återställarbehov, merbegär, kontrollförlust, minnesluckor och blackouts. Dessa kännetecken kan förekomma i olika kombinationer och olika svårighetsgrader. Symtomen kan också var för sig ses som varningssignaler och som hjälp att upptäcka tidiga stadier av sjukdomen.

Förnekande.


Trots att det kan vara uppenbart för omgivningen att en person är alkoholberonde förnekar han detta både för sig själv och andra. Samtidigt kan alkoholisten ha skuldkänslor för sitt drickande och känna sig störd av påpekanden från andra människor. Därför är det vanligt att alkoholisten gömmer flaskor och smygsuper.

Fakta kring alkohol.




                                 FAKTA

  • Cirka tio procent av alla som dricker alkohol blir alkoholister. Ju tidigare man börjar desto snabbare och allvarligare skadas man. En femtonåring kan bli alkoholist på mindre än ett år. Ökningen bland kvinnor är markant, dessutom får kvinnor högre alkoholhalt i blodet än män, av samma mängd alkohol.
  • I Sverige är mellan 300000 och 600000 beroende av och missbrukar alkohol.
  • Inom den psykiatiska vården har hälften av patienterna alkoholproblem.
  • Varje år orsakas 6000-8000 dödsfall i vårt land på grund av alkohol.
  • Samhällets kostnader för alkoholen beräknas till cirka 100 miljarder per år.
  • En tredjedel av alla trafikdödade och hälften av alla drunknade är alkoholpåverkade.
  • I var fjärde sjukhussäng ligger en alkoholist.
  • En femtedel av alla som söker akutvård är alkoholpåverkade.


Är det här era förbilder? :)



aja nu ska jag göra något annat..cya

måste bara skriva att jag Älskar dig Jani.



KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?