mrsa (Meticillinresistent Staphylococcus aureus)

2008-09-12, 20:17:59 / Kategori: Allmänt
Någon annan som kollade Dr phil nyss på tv4 + , har jag för mig att det var på..ja det handlade just om Mrsa ,

Jag fick höra om det första gången i våras och jag kommer ihåg när jag berättade till mina vänner & vi tog upp det i skolan men våran lärare sa att det inte var allvarligt eller nåt.

NÄHE?! 19 000 har dött av det, och dom visade just på dr phil om en 13 årig kille som fick ett sår på sitt knä ..och det var då den här Bacillen Mrsa, läkarna sa att han måste opereras annars dör han, När dom hade gjort operationen så fungerade inte hjärnan eller njurarna längre..så föräldrarna var ju tvunga att ta ett beslut..och såklart tänker dom på hans bästa så dom lät honom somna in.

folk som blivit smittade av mrsa käkar antibiotika men det botar ej sjukdomen utan bara skjuter upp den och inte skjuter den upp många månader inte.

varför jag tänkte skriva det här är för att i våras just då när jag berättade till mina vänner så stod det i tidningen att det finns här i Torneo & en del fall hade synats i Haparada..HÄR VART VI BOR!

Det man kan göra för att inte bli smittad är ju att vara hygenisk, ha rena kläder, tvätta händerna osvosv..

Dom sa även på tv att om du är förkyld (som jag är nu) så ska man varje gång efter man snytit sig så ska man tvätta händerna ordentligt och sedan använda Handesinfektion. Gissa om jag gjorde det direkt efter programmet haha ;D ..

Nämen seriöst, det är bra att börja tänka att det kan hända vem som helst och inte bara skita i saken..

Dom borde vara jätte noga i skolan & renliga vem vet liksom om dom är det? , sen så sa dom på tvn att om du rör ett sår så kan du ha smittats av det, eller om du har ett sår.Det behöver inte vara stort det kan vara en liten skråma på armen så har du sjukdomen.

Mrsa kallas "sjukhusbakterien" eller då "mördarbakterie" eftersom 85% av bakterien kommer från sjukhusen, ja gissa varför? därför att dom inte är tillräckligt hygieniska efter att dom t.ex opererat någon,sen smittas det vidare därifrån..
& 15 % kommer från befolkningen..så jag hoppas verkligen att dom gör något åt saken på sjukhusen.



Här är bilder på 2 olika fall  på människo ben där dom försökt ta bort den infekterade vävnaden..


Marie.

herregud :|



2008-09-13, 12:37:05 URL: http://inmortalizar.blogg.se/



KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?